VUB-klimatoloog Wim Thiery genomineerd voor New Scientist Wetenschapstalent 2023

Klimatoloog Wim Thiery (36) is een van de vijftien genomineerden voor ‘New Scientist Wetenschapstalent 2023’, een prijs van het wetenschappelijke magazine New Scientist. De prijs is in het leven geroepen om jonge, wetenschappelijke talenten uit Vlaanderen en Nederland een platform te bieden en hen te stimuleren in hun onderzoek. Thiery focust onder andere op de impact van de klimaatverandering over generaties heen. ​ Met de huidige klimaatbeloften zullen pasgeborenen over de hele wereld tijdens hun leven gemiddeld zeven keer meer te maken krijgen met extreme hittegolven dan hun grootouders. “Wat we vooral proberen te doen is de klimaatwetenschap op zo een manier bij politici te brengen, dat ze die informatie kunnen gebruiken om beleid te maken”, zegt Thiery.

Dat het klimaat verandert, daar zijn veel mensen het over eens, maar in welke mate, daar wordt veel onderzoek naar gedaan. Klimaatwetenschapper Wim Thiery wil mensen bewuster maken van deze verandering en zorgen dat de overgang naar een klimaat-neutrale samenleving wordt versnelt. Daarom kijkt hij met verschillende modellen, observaties en satellietdata naar klimaatextremen. Thiery analyseert de levenslange blootstelling aan deze klimaatextremen bij verschillende leeftijden, om zo ervaringen van de gevolgen in kaart te brengen. Daarnaast heeft hij ook bijgedragen aan de herzieningen van de nationale klimaatplannen (NDC’s) van onder andere Ivoorkust, waardoor zij afzagen van plannen voor de bouw van één van de grootste kolencentrales van Afrika.

Prof. Wim Thiery gelooft sterk in de impact van klimaatjongeren op het beleid en het belang van wetenschapscommunicatie. “De klimaatjongeren zijn er op een korte tijd in geslaagd om iedereen in de samenleving bewust te maken van de urgentie van de klimaatverandering”, zegt Thiery. “Ik ben onder de indruk van hun diepgaande kennis over de klimaatwetenschap.”

Klimaatwetenschapper Wim Thiery is voor de VUB een nieuw wetenschapstalent [VIDEO]

Het publiek beslist voor 50% mee over de winnaar, samen met een jury van academici en experten. Uit de vijf talenten die de meeste stemmen hebben gekregen, kiest de jury een nummer een, twee en drie. De jury bestaat dit jaar uit Ad IJzerman, Marcel Levi, Sara Bals, Zoë Ghyselinck en Jim Jansen. De jury kijkt naar de impact en de originaliteit van het onderzoek en hoe het talent over het onderzoek communiceert naar het brede publiek. Tijdens het Weekend van de Wetenschap op 7 en 8 oktober zullen de uiteindelijk drie finalisten het podium betreden en hun onderzoek presenteren. Tijdens een feestelijke huldiging wordt bekend gemaakt wie zich het New Scientist Wetenschapstalent 2023 mag noemen.

De jury bestaat uit:

• Ad Ijzerman – Universiteit Leiden – em. Hoogleraar farmacochemie
  • Marcel Levi – NWO – prof. dr. geneeskunde
  • Sara Bals – Universiteit Antwerpen – gewoon hoogleraar Fysica
  • Zoë Ghyselinck – Jonge Academie Vlaanderen – dr. in literatuurwetenschappen (ugent + kul)
  • Jim Jansen – New Scientist – journalist en hoofdredacteur

Stem vanaf woensdag 16 augustus 8.00 uur tot vrijdag 15 september 23.00 uur via: newscientist.nl/talent

Over Wim Thiery

Wim Thiery is een klimaatwetenschapper geïnteresseerd in het modelleren van extreme gebeurtenissen in een veranderend klimaat. Na zijn MSc's aan de KU Leuven in Filosofie (2008) en Terrestrial Ecosystems and Global Change (2011), werd hij een FWO PhD fellow die de interactie tussen klimaat en de Afrikaanse Grote Meren onderzocht met een regionaal klimaatmodel (2011-2015). Van 2015 tot 2018 was hij postdoctoraal onderzoeker aan de ETH Zürich, waar hij de historische en toekomstige impact van irrigatie op klimaatextremen op wereldschaal onderzocht. In 2017 (29 jaar) werd hij benoemd tot onderzoekshoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel, waar hij de BCLIMATE Group oprichtte. Tijdens zijn onderzoek ondernam hij onderzoeksuitwisselingen naar Montreal, Berlijn en Zürich en voerde hij drie veldcampagnes uit naar Oeganda, Rwanda en DR Congo om automatische weerstations te installeren op het Kivumeer en het Victoriameer. Thiery is mede-auteur van het IPCC Special Report on Climate Change and Land (2019) en het Sixth Assessment Report (2021). Zijn expertise omvat klimaatverandering, klimaatextremen, regionale en wereldwijde klimaatmodellering, interacties tussen land en atmosfeer, landbeheer, vroegtijdige waarschuwingen voor stormen, energiemeteorologie en modellering van klimaateffecten op wereldschaal. In 2017 werd hij door het tijdschrift Forbes verkozen tot lid van de "Forbes 30 under 30 Europe", die "de slimste jonge ondernemers, vernieuwers en game changers in Europa" samenbrengt.

Over New Scientist

New Scientist is een maandelijkse magazine dat nieuws uit de internationale wetenschap combineert met verhalen over Nederlands en Belgisch toponderzoek. Elke editie bevat wetenschapsnieuws, achtergrondartikelen, opiniestukken en recensies.

Wim Thiery: +32 485 70 80 18
​Stem via: newscientist.nl/talent
MyClimateFuture
Wim Thiery: The kids aren't alright | TED Talk