VUB en Mechelen vieren sterke band op Maanrock

De liefde tussen de Vrije Universiteit Brussel en de Mechelaars is heel groot. Liefst 7.000 Mechelaars waren of zijn momenteel studenten of medewerkers van de universiteit. Tijdens het populaire Maanrock Festival in Mechelen wordt die band gevierd. De VUB opent op zaterdag 26 augustus tussen 14 en 20 uur een pop-up café in VC De Schakel, vlakbij de Grote Markt en dus midden in het feestgedruis. De VUB onderlijnt hiermee het belang van haar lokale verankering in Mechelen.

De VUB heeft altijd al een speciale band gehad met Mechelen, en dat wordt onderstreept door indrukwekkende cijfers. Met 1.392 Mechelse studenten aan de VUB, 4.868 alumni en 354 medewerkers afkomstig uit Mechelen, blijft de universiteit een belangrijke schakel in de stad. Studeren of werken in Brussel is niet zo maar een evidente keuze, maar toch biedt de VUB een grote meerwaarde voor Mechelaars en wordt haar humanistische kijk op de samenleving en de aandacht voor een kritische levenshouding er blijkbaar gesmaakt.

Die meerwaarde is ook op het terrein zichtbaar, met onder andere de zetel van het Hannah Aerendtinstituut, dat in 2020 onder impuls van onder andere toenmalig VUB-rector Caroline Pauwels in Mechelen een plek vond. Het instituut heeft in enkele jaren tijd een prominente plaats verworven in het maatschappelijk debat, waar wetenschappen en samenleving elkaar raken.

De Vrije Universiteit Brussel heeft een aantal dynamische regio-afdelingen die de band nog versterken. De recent opgerichte Oudstudentenbond Mechelen (OSB) en de Vrijzinnige Studentenkring Mechelen (VSKM) zijn levendige voorbeelden van de betrokkenheid van de VUB in de stad. VSKM vierde vorig jaar haar eeuwfeest als de oudste regionale studentenkring van de VUB, wat de duurzame invloed van de universiteit op Mechelen eveneens illustreert.

Iedereen is welkom om tijdens Maanrock het VUB-café te bezoeken en op die manier de universiteit en het bijhorende studentenleven in Mechelen en Brussel wat beter te leren kennen. Wie zich vooraf inschrijft, krijgt ter plaatse een gratis drankje en een goodiebag cadeau.

VUB-rector Jan Danckaert en Vicerector Onderzoek & Mechelaar Pieter Ballon zijn aanwezig in het pop-up café tussen 15u en 17u. Interviews zijn mogelijk via aanvraag bij persrelaties VUB.

Klik voor meer informatie over het pop-up café

Sam Jaspers
Sam Jaspers Woordvoerder a.i., perscontact wetenschap & onderzoek