VUB en InSphero AG voeren samen onderzoek naar geneesmiddelen voor de leverontstekingsziekte NASH

De samenwerking tussen de VUB en InSphero AG, een toonaangevende leverancier van 3D in-vitro leverziektemodellen voor de farmaceutische industrie, combineert de expertise van de VUB in leverbiologie en NASH-onderzoek met InSphero's marktleidende, schaalbare 3D-celkweektechnologie voor de ontwikkeling van geneesmiddelen. Het resultaat is een state-of-the-art in-vitro model dat de ontwikkeling van geneesmiddelen voor NASH, een snel groeiend wereldwijd gezondheidsprobleem, zal versnellen. Het model is de enige schaalbare en automatiseringscompatibele oplossing op de markt die het volledige ontwikkelingsproces van geneesmiddelen voor NASH dekt.

NASH is een ontsteking van de lever die ontstaat door een vetophoping in het orgaan. Naarmate de ziekte vordert, wordt de leverfunctie steeds slechter. Uiteindelijk leidt dit tot cirrose, waarbij de levercellen zich onomkeerbaar omvormen tot littekenweefsel. Dat resulteert in een mogelijks noodzakelijke levertransplantatie. De ziekte is dan ook complex en vereist efficiënte en effectieve methoden om geneesmiddelen te kunnen ontwikkelen.

Dankzij de samenwerking tussen de VUB en InSphero AG is het mogelijk om het in-vitro NASH-model van de VUB te vertalen naar het geautomatiseerde screeningsplatform van InSphero. Dat is de belangrijkste stap om een efficiënte en mensgerichte geneesmiddelentechnologie te creëren voor zowel de industrie als de academische onderzoekers die de groeiende NASH-pandemie willen aanpakken. “Onderzoekers wereldwijd kunnen dankzij onze samenwerking met Insphero AG gebruik maken van de nieuwste in-vitro technologie en zo nieuwe therapeutische doelwitten identificeren om de ontwikkeling van een effectieve behandelingen tegen NASH te bevorderen”, aldus professor Leo van Grunsven, hoofd van het VUB Levercellaboratorium.

Ook InSphero AG is verheugd over de samenwerking met de VUB: “Onze samenwerking pakt een groeiend gezondheidsprobleem aan. Dankzij onze licentieovereenkomst kunnen we het geavanceerde onderzoek van het team van professor Leo van Grunsven op de markt brengen en kunnen we dit combineren met onze robuuste Akura™ 96- en 384-platforms”, aldus Dr. Jan Lichtenberg, CEO en medeoprichter van Insphero AG.

Over InSphero AG
InSphero AG is een toonaangevende leverancier van 3D in-vitro ziekte- en veiligheidsmodellen voor de farmaceutische industrie. Met haar unieke en gepatenteerde 3D-celcultuurtechnologie helpt InSphero klanten om sneller geneesmiddelen te ontdekken en de ontwikkeling van veilige en efficiënte behandelingen zonder dierproeven te verbeteren.

Over het Vicerectoraat Innovatie & Valorisatie van de VUB
De missie van het vicerectoraat Innovatie & Valorisatie is het creëren van een positieve impact op de samenleving door het valoriseren van wetenschappelijke onderzoek. De werking wordt ondersteund door het multidisciplinaire team van VUB TechTransfer. Zij streven ernaar om de onderzoeksexpertise van de universiteit te verbinden met de samenleving en de industrie. En doen dit dit samen met partners VUB Foundation en Crosstalks.

Sam Jaspers
Sam Jaspers Woordvoerder a.i., perscontact wetenschap & onderzoek