Vrije Universiteit Brussel bundelt krachten met Université Paris Seine voor ‘Europese Universiteit’

2 toonaangevende grootstedelijke universiteiten engageren zich voor Europees netwerk met VUB

Op dinsdag 5 juni ondertekenen professor Caroline Pauwels, rector van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en professor François Germinet, rector van de Franse Université Paris Seine, een memorandum of Understanding (MoU). Diezelfde dag wordt een eerder gesloten MoU met de University of Warwick (VK) bekrachtigd door een Memorandum of Agreement (MoA). In deze overeenkomsten formaliseren deze Europese universiteiten hun engagement om in de toekomst nauwer samen te werken op vlak van onderzoek en onderwijs. Dit engagement kadert in de oproep van de Europese Raad om tegen 2024 een netwerk van Europese Universiteiten uit te bouwen.

De Vrije Universiteit Brussel is het initiatief om strategische partnerschappen tussen instellingen voor hoger onderwijs in de EU te versterken, genegen. Daarom zet de VUB sterk in op het vormen van een ‘Europese Universiteit’, die zal bestaan uit een alliantie van 4 tot 6 universiteiten uit de EU en mogelijk ook het Verenigd Koninkrijk.

De formalisering van de samenwerking met Université Paris Seine en University of Warwick zijn een belangrijke eerste stap in de richting van een netwerk van Europese Universiteiten.

Caroline Pauwels, rector van de Vrije Universiteit Brussel:

We bouwen aan een netwerk van jonge en urbane Europese universiteiten die sterk inzetten op de stedelijke context waar ze deel van uitmaken. In 2050 zal 70 procent van de wereldpopulatie in steden wonen.  Dit brengt sociale, ecologische en kosmopolitische uitdagingen met zich mee. VUB wil een metropolitane universiteit zijn die een pioniersrol vervult in de ontwikkeling van Brussel en bij uitbreiding de Europese regio. Dit doen we samen met de Université Paris Seine en de University of Warwick.”

Ook de Université libre de Bruxelles (ULB) tekent op dinsdag 5 juni een MoU met University of Warwick.

Noot voor de pers:

U bent uitgenodigd om de ondertekening van de overeenkomsten tussen Vrije Universiteit Brussel, Université Paris Seine en University of Warwick bij te wonen.

Aanstaande dinsdag 5 juni om 16u30 in de Universitaire stichting in Brussel.
Universitaire Stichting – Egmonststraat 11 – 1000 Brussel

Voor meer informatie of om uw aanwezigheid te bevestigen kunt u een mail sturen naar: [email protected].

Sarah Jansssens Marketing & Communicatie, Vrije Universiteit Brussel