Oud VUB-rector Paul De Knop, Sport Vlaanderen en Gezond Sporten Vlaanderen doen sportende kinderen zich beter beschermen tegen huidkanker

Nieuwe campagne roept op tot meer zonnecrème, beschermende kledij en schaduw tegen zonnebrand

Tijdens de lente- en zomermaanden trekken veel kinderen op (sport)kamp waar ze urenlang buiten spelen en sporten. Dat doen ze nog al te vaak zonder zich te beschermen tegen de zon, wat vaak leidt tot zonnebrand en mogelijk huidkanker. Sport Vlaanderen, Gezond Sporten Vlaanderen en de Vrije Universiteit Brussel lanceren daarom vandaag een nieuwe campagne tegen zonnebrand en huidkanker. Die moet onder het motto “Schaduw, T-shirt, zonnecrème. En het loopt gesmeerd” sportorganisaties en ouders aanzetten om hun jonge sporters beter te beschermen tegen schadelijke zonnestralen. VUB-professor en huidkankerpatiënt Paul De Knop is peter van de campagne.

Huidkanker is met 37.0001 nieuwe gevallen in 2017 de sterkst stijgende vorm van kanker in ons land en wordt veroorzaakt door overmatige blootstelling aan de zon. Vooral kinderhuid is bijzonder kwetsbaar hiervoor: ze is niet alleen dunner maar ook nog eens extra gevoelig. Hierdoor verbranden kinderen sneller dan volwassenen. Bovendien hebben kinderen die ooit zonnebrand opliepen een verhoogd risico om later huidkanker of andere huidproblemen te krijgen.

Om hen hier beter tegen te beschermen en het aantal gevallen van huidkanker terug te dringen, komen Sport Vlaanderen en Gezond Sport Vlaanderen nu met een nieuwe campagne om alle organistoren van sportkampen in Vlaanderen aan te zetten meer aandacht te besteden aan de bescherming van kinderen en jongeren tegen de zon. Ze hameren onder meer op meer zonnecrème, beschermende kledij zoals t-shirts en petjes voor wanneer de kinderen in de zon sporten en op kinderen zoveel mogelijk in de schaduw te laten bewegen. Ze lanceren hiervoor onder meer een flyer en informatiepakketten met materiaal voor sportfederaties -en diensten. Daarnaast komen er ook smeerstands met gratis zonnecrème op sportmanifestaties en tijdens de maanden juni, juli en augustus loopt de fotowedstrijd #smeerem op sociale media.

Uit eigen ervaring
Deze campagne komt er op mede-initiatief van hoogleraar sportsociologie en sportbeleid en voormalig rector van de Vrije Universiteit Paul De Knop. Hij vecht zelf sinds enkele jaren tegen huidkanker en zet zich tijdens zijn behandeling in voor meer sensibilisering en preventie rond huidkanker.“In mijn jeugd sportte ik vaak onder de volle zon zonder enige huidbescherming. Ik draag daar vandaag de gevolgen van. Elk kind verdient het te worden gespaard van wat ik moet ondergaan.” aldus De Knop, die onlangs ook het VUB-UZ Brussel Paul De Knop Fonds oprichtte om geld in te zamelen voor onderzoek naar de behandeling van huidkanker: “Immunotherapie is een veelbelovende therapie die ook mij hielp. Maar er is meer onderzoek nodig om die op punt te stellen en voor meer mensen toegankelijk te maken”.

1 Cijfers van Euromelanoma

Paul De Knop
Marc Geenen Communicatieadviseur Gezond Sporten Vlaanderen, Gezond Sporten Vlaanderen
Frank Pauwels Voorzitter Gezond Sporten Vlaanderen, Gezond Sporten Vlaanderen