VUB-leerstoel wil levenskwaliteit kankerpatiënten verhogen met innovatieve Andullatie-therapie

De Vrije Universiteit Brussel richt samen met Home Health Products uit Oudenaarde de nieuwe leerstoel “Andullation Care Research” op. Leerstoeldragers prof. dr. Nele Adriaenssens en prof. em. dr. Pierre Lievens van de faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie zullen onderzoek uitvoeren naar de invloed van “Andullatie” op de levenskwaliteit van borstkankerpatiënten. De studie wil onderzoeken of de bijwerkingen van kankerbehandelingen met deze techniek te milderen zijn om zo de levenskwaliteit van (chronische) kankerpatiënten te verbeteren.

Het aantal chronische kankerpatiënten blijft toenemen. Dankzij betere diagnostiek en kankerbehandelingen blijven steeds meer kankerpatiënten langer leven, maar zij ondervinden wel vaker een hele reeks langdurige neveneffecten zoals pijn, stress, slapeloosheid en pijnlijke vochtophopingen. Tot op vandaag is er nog te weinig omkadering en opvolging van (chronische) kankerpatiënten die hieraan lijden. Prof. dr. Adriaenssens zal daarom met haar team onderzoeken hoe deze complicaties kunnen verholpen worden door Andullatie-therapie reeds in te zetten vanaf het begin van kankerbehandelingen.

Veelbelovende techniek

Andullatie is een nieuwe biofysieke therapie ontwikkeld door Duitse ingenieurs waarbij vaste patronen van mechanische trillingen gecombineerd worden met willekeurig veranderende frequentie en amplitudo ( stochastische frequentie en amplitudo modulatie ) dikwijls toegepast samen met infrarode warmte. Patiënten moeten hiervoor in horizontale positie plaatsnemen op een Andullatie toestel zodanig dat deze bijzondere Andullatietrillingen diep in het lichaam kunnen dringen. Uit eerder wetenschappelijk onderzoek is  gebleken dat deze therapie succesvol pijn bestrijdt en een positief effect heeft op de gezondheidstoestand van de gebruiker : uit een enquête bij 7000 patiënten met chronische pijn die een jaar lang met Andullatie werden behandeld, bleek dat 78% minder of geen medicatie meer gebruikten. Een ander onderzoek , uitgevoerd aan de Vrije Universiteit Brussel en bekroond tijdens het jaarlijks kongres van de European Society of  Lymphology met de Isidor Caplan prijs toonde eveneens  aan dat andullatie de bloedcirculatie en lymfestroom op significante wijze stimuleert.

‘De nevenwerkingen van kanker(behandelingen), zoals onder andere het lymfoedeem, vragen in veel gevallen een levenslange (na)behandeling. Dat is niet alleen een zware dobber voor patiënten die zo telkens herinnerd blijven aan een moeilijke periode. Dit kost ook handenvol geld aan onze gezondheidszorg. Andullatie-therapie kan hier dus mogelijk een uitweg bieden. Binnen de leerstoel zullen we daarom onderzoeken welke plaats Andullatie kan innemen bij een kankerbehandeling” aldus prof. dr. Adriaenssens.

Voor meer informatie, contacteer:

Nele Adriaenssens
Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie