Green Energy Park tekent samen met VUB en UZ Brussel een overeenkomst met MeetDistrict voor de bouw van een innovatief hightech bedrijven- en onderzoekscentrum

Op 14 juli ondertekenden Green Energy Park vzw en MeetDistrict (Ghelamco) een samenwerkingsovereenkomst voor het ontwikkelen, financieren, bouwen en exploiteren van een duurzaam en innovatief hightechbedrijven- en onderzoekscentrum in het Researchpark in Zellik. Green Energy Park vzw werd in 2019 opgericht als onderzoekshub van de Vrije Universiteit Brussel en het UZ Brussel en dient als proeftuin waar de VUB, het UZB, bedrijven, onderzoekinstellingen en overheden in co-creatie samenwerken aan innovatieve en duurzame oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Met de ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst wordt de volgende stap in de uitbouw van het Green Energy Park gelegd. De werken starten in 2021 en Green Energy Park zal helemaal operationeel zijn in 2024.

Story image

Een nieuwe stap in de uitbouw van een unieke proeftuin

Op woensdag 14 juli 2021 ondertekenden Green Energy Park vzw en Meetdistrict (Ghelamco) een samenwerkingsovereenkomst voor het ontwikkelen, financieren, bouwen en (30 jaar) exploiteren van een duurzaam en innovatief hightech onderzoekscentrum. ​

Paul De Knop, voorzitter van Green Energy Park: “Met deze Publiek-Private- Samenwerking zet Green Energy Park samen met de VUB en het UZ Brussel in om de uitdagingen van de eenentwintigste eeuw aan te pakken: innovatie in de gezondheidszorg, biotechnologie, digitale transformatie, groene energie en mobiliteit.”.

Het hightechbedrijven- en onderzoekscentrum zal een oppervlakte beslaan van in totaal 45.000m², verdeeld over 3 gebouwen. In 2022 zullen de eerste twee gebouwen opgeleverd worden: een datacenter (verticaal, CO2-neutraal, voor onder meer de huisvesting van de servers van UZ Brussel en VUB) en een industrieel labo & innovatiehub. Concreet gaat het over een industrieel gebouw voor grootschalige proefopstellingen en demonstraties zoals een experimenteel operatiekwartier. In 2024 wordt het ‘Alfa-gebouw’ opgeleverd, een multifunctioneel gebouw van 30.000m² waar bedrijven en onderzoekers samen kunnen werken en kennis kunnen delen.

Simon Gheysens, vertegenwoordiger Team Alfa: “Deze state-of-the-art, onderling verbonden gebouwen zullen een voorbeeld zijn van de meest gezonde en ontzorgde werkomgeving die de creativiteit zal stimuleren welke de basis vormt van innovatie.”.

MeetDistrict, full-service operator van 30.000 m² full-service kantooromgeving in Ghelamco ontwikkelingen verspreid over Gent, Antwerpen, Brussel en Diegem, vertegenwoordigt Team Alfa, dat zal instaan voor de concrete uitwerking van het project, een investering van 130 miljoen euro. Team Alfa is een consortium van 12 bedrijven: MeetDistrict, Ghelamco Invest, Robuust, Jasper-Eyers, Ingenium, Tractebel, Surreal, Network Consulting, RunDCRun, Prodata, BAM, ABB.

VUB en UZ Brussel investeren in een duurzame en innovatieve toekomst

Green Energy Park vzw is op 4 juli 2019 opgericht in een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel en het UZ Brussel. Als Strategisch Proeftuincentrum, stimuleert Green Energy Park de samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, overheden en eindgebruikers door hen ‘living labs’ aan te bieden waar ze hun innovatieve ontwikkelingen kunnen testen, verfijnen en tentoonstellen in een realistische omgeving.

Marc Noppen, CEO UZ Brussel: “Voor het UZ Brussel is Green Energy Park een manier om concrete stappen te zetten op het vlak van innovatie in de zorgsector en daarbuiten.”

Met de proeftuinen en haar kennis-, expertise- en opleidingscentrum wil Green Energy Park de brug vormen tussen onderzoek, ontwikkeling en economie binnen vier onderzoeksdomeinen: energie en mobiliteit, het ziekenhuis van de toekomst, slimme regio’s en biotechnologie.

Caroline Pauwels, Rector Vrije Universiteit Brussel: “Met het Green Energy Park investeert de Vrije Universiteit Brussel in een duurzame en innovatieve toekomst. Deze samenwerkingsovereenkomst is een grote stap voorwaarts in de verdere uitbouw van dit unieke project.”.

Perscontacten:

Green Energy Park ​ Jimmy Van Moer – [email protected] - 0495 36 07 53

MeetDistrict/Ghelamco ​ Simon Gheysens - [email protected] - 0476 62 17 95

Vrije Universiteit Brussel ​ Sicco Wittermans – [email protected] – 0473 96 41 37

Universitair Ziekenhuis Brussel Edgard Eeckman – [email protected] - 0475 96 00 67

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Redacteur externe communicatie en nieuws