Flanders Technology & Innovation BV vestigt haar maatschappelijke zetel in het bruisend onderzoekscentrum van de VUB en het UZ Brussel in Zellik

Geleid werfbezoek aan het innovatief Nexus datacenter - Maandag 18 maart 2024, 9u30 - Smart Village Lab, proeftuin van Green Energy Park, Zone1 Research Park 160/Z.1, 1731 Asse

Op maandag 18 maart heet Green Energy Park (GEP) u van harte welkom in haar state-of-the-art onderzoekscentrum in Zellik. De innovatiehub van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en het UZ Brussel dient als proeftuin waar de VUB, het UZ Brussel, bedrijven, onderzoekinstellingen en overheden in co-creatie samenwerken aan innovatieve en duurzame oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. De vestiging van de maatschappelijke hoofdzetel van FTI op het ResearchPark moedigt alle partners aan om hun krachten te bundelen, hun gezamenlijke innovatie-inspanningen te versterken en de technologische vooruitgang in Vlaanderen te bevorderen.

Vanaf 15 maart laat het FTI-festival het brede publiek via verschillende initiatieven kennismaken met technologie en innovatie in Vlaanderen. Een van de hoogtepunten van FTI Brussel is een bezoek aan de proeftuin Energie en Mobiliteit en een begeleid bezoek aan het Nexus Datacenter.

Het onderzoekscentrum van de VUB en het UZ Brussel is nog in volle opbouw, maar ontpopt zich nu al tot innovatiehub bij uitstek. Een duurzaam CO2-neutraal Nexus datacenter van circa 10.000 m² groot zal de servers van de VUB en het UZ Brussel huisvesten, alsook de eerstvolgende Vlaamse Tier-1 supercomputer. Die digitale infrastructuur stelt Vlaamse onderzoekers, overheden en industrie in staat om sneller en efficiënter berekeningen te maken, en dus verder te werken aan de grote uitdagingen van morgen waaronder decarbonisatie, robotica en 7 Tesla MRI-technologie.

Programma onthulling nieuw hoofdkwartier FTI BV

9u: onthaal

9u30: Persconferentie

• Elvira Haezendonck, voorzitter GEP
  • Jan Danckaert, rector VUB
  • Jan Jambon, Vlaams Minister President
  • Ben Weyts, Minister
  • Pieter Ballon, Vicerector Onderzoek VUB

10u30: Geleid werfbezoek Nexus Datacenter

Locatie: Het Smart Village Lab, proeftuin van Green Energy Park, Zone1 Research Park 160/Z.1 , 1731 Asse.

Smart Village Lab

Wij nodigen de pers graag uit om kennis te maken met de nieuwe innovatiehub van de VUB en UZ Brussel. Bent u graag van de partij ? Gelieve in te schrijven via [email protected].

Meer info

• VUB: Nathalie Vlaemynck, woordvoerder en algemeen aanspreekpunt pers - +32 479 87 23 26
  • GEP vzw: Ilse Van den Borre, marketing en communicatie - +32 485 76 19 30
Nathalie Vlaemynck