Filmpremière K2 – eerste Belgische beklimming

Topbergklimmer en cineast Paul Hegge in gesprek met VUB-rector Paul De Knop

Wij willen u als pers van harte uitnodigen op de première van de film ‘K2 - een groepsprestatie op de limiet’. Topbergklimmer Paul Hegge draaide deze documentaire over de eerste Belgische beklimming van de K2 in 2018. De opbrengst van de avond gaat naar het Paul De Knop Fonds, dat tot doel heeft het onderzoek naar, en de behandeling van kankerpatiënten met immuuntherapie te bevorderen. De helft van de inkomsten van deze avond komen uitzonderlijk ook ten goede van een Pakistaans schooltje. Alle plaatsen in de zaal zijn al bezet voor het gewone publiek, maar de pers is van harte welkom.

Locatie: Zaal Rik Hannon, Erasmus Hogeschool Brussel, Campus Jette Laarbeeklaan 121 - 1090 Brussel

Vrijdag 11 oktober

19.00 uur - ontvangst met welkomstdrankje

19.30 uur - intro Prof. Dr. Marc Noppen, gedelegeerd bestuurder UZ Brussel

19.40 uur - dubbelinterview met Paul Hegge en Paul De Knop

20.15 uur - toelichting Paul De Knop Fonds

20.30 uur - wereldpremière film K2

21.30 uur - uitgebreide receptie met gelegenheid tot kennismaking sprekers

22.30 uur - einde receptie

In 2016 zijn Paul Hegge, directeur bij Lineas, en Paul De Knop, rector aan de VUB, samen op weg naar het basiskamp van de Mount Everest. De eerste wil op het dak van de wereld staan via de route die Hillary eerder gevolgd heeft en daar de VUB-vlag planten. De tweede heeft pas vernomen dat hij aan leukemie lijdt, maar wil voor geen geld ter wereld deze uitdaging missen.

Als licentiaat Lichamelijke Opvoeding had Paul De Knop er al een heel leven van sportieve uitdagingen opzitten en ook deze keer zou hij – ondanks zijn ziekte – de Everest van op de top van de Kala Patar aanschouwen. Voor Paul Hegge was de Everest een jongensdroom die na de eerdere beklimming van de 8.034m hoge Gasherbrum II zonder extra zuurstof niet langer onbereikbaar leek. Na hun Everest avontuur werden de uitdagingen voor beiden alleen maar groter. Paul De Knop – nu ook nog geconfronteerd met melanoomkanker – slaagt er al drie jaar in om beide kankers de baas te blijven en verzet elke dag bergen om aan de slag te blijven. Een mooie inspiratie voor Paul Hegge om als eerste Belg de uitdaging van de K2, de ‘holy grail’ van het alpinisme aan te gaan.

Op vrijdagavond 11 oktober gaan Paul & Paul met elkaar in gesprek over wat hen drijft, over de opofferingen die dit vraagt, over de rol die sport speelt in hun leven en in hun carrière, hoe zij omgaan met uitdagingen en problemen, hoe zij in het leven staan, wat hun toekomstplannen zijn …

Vervolgens introduceert Paul Hegge de première van de film ‘K2-een groepsprestatie op de limiet’ een boeiend relaas over de eerste Belgische beklimming van de ‘Killer Mountain’ in 2018.

Giften kunnen gestort worden op het Paul De Knop Fonds nummer BE75 3630 9458 5851 met vermelding “Paul & Paul”. Fiscaal attest v.a. 40 euro

De pers kan zich aanmelden via de persrelaties van de VUB.