Expo over wiskunde moet de schoonheid van de discipline illustreren

Reizende tentoonstelling eindigt rondreis op de VUB-campus

“Zonder wiskunde geen wetenschap”, zingt VUB-professor Jan De Beule van de vakgroep Wiskunde en Data Science de lof over zijn vak. “Niet minder dan 30% van het bruto nationaal product is rechtstreeks of onrechtstreeks afhankelijk van wiskunde. Wiskunde is op heel veel manieren prachtig, en dat alleen al kan jongeren motiveren om dit vak te bestuderen.”

Wie die pracht van de wiskunde in het echt wil aanschouwen, kan vanaf 15 april terecht op de tentoonstelling IMAGINARY: Pracht en Kracht van Wiskunde, die haar rondreis langs de Vlaamse universiteitssteden afsluit op de VUB-Campus in Etterbeek. “De schoonheid van de wiskunde vind je vaak terug in abstracte stellingen”, zegt De Beule. Hij wil leerlingen aanmoedigen om verder te gaan in de wiskunde door de mogelijkheden te illustreren die de wetenschapstak biedt. En daar kan de expo bij helpen. De tentoonstelling bestaat uit educatieve posters, een reeks 3D-objecten, puzzelopstellingen en meerdere interactieve apps waar bezoekers mee aan de slag kunnen. De organisatoren richten zich vooral tot leerlingen vanaf de tweede graad secundair onderwijs. Er zijn gratis rondleidingen mogelijk voor klas- en groepsbezoeken.

De IMAGINARY-tentoonstelling in Vlaanderen is een organisatie van Platform Wiskunde Vlaanderen vzw in samenwerking met alle Vlaamse universiteiten. De tentoonstelling loopt ook in Nederland. In Brussel kunnen bezoekers terecht van 15 april tot en met 13 mei, in het VUB - AI Experience Center. De tentoonstelling is vrij te bezoeken.

Praktische informatie:

Wanneer:
15/04/2023 - 13/05/2023
​Ma - Vr: 10u00 - 16u00
Waar:
VUB - AI Experience Center, Pleinlaan 9
​Voor gratis klas- en groepsbezoeken kan gereserveerd worden op de website www.imaginarymaths.be.

Koen Stein
Koen Stein Perscontact wetenschap & innovatie