Boeklancering 'Vaccineren. Doen of laten?'

Mythes in mensentaal ontkracht

Coronavaccins bieden een gegarandeerde terugkeer naar het gewone leven, toch wil een aanzienlijk deel van de bevolking zich niet laten vaccineren. Vaccinatie is een van de grootste medische succesverhalen en toch roept het angst en onzekerheid op. In het toegankelijke boekwerk Vaccineren. Doen of laten? geven auteurs en artsen Marleen Finoulst (Hoofdredacteur Bodytalk) en Wietse Wiels (VUB) concrete antwoorden op vragen en twijfels. Hoe werken vaccins? Hoe worden ze getest? Zijn ze wel veilig? Ook veelvoorkomende mythes rond vaccinatie en vaccinatietwijfels komen aan bod. Professor Dirk Devroey  (VUB) schreef het voorwoord. Het boek verschijnt vandaag op 11 maart.

De auteurs besluiten het boek met een oproep aan de lezer om zelf ook een steentje bij te dragen aan de verspreiding van de juiste informatie. Wanneer je zelf niet zeker bent over een bepaalde kwestie zoek een expert of een verantwoorde bron op. Luister naar twijfelaars, wijs hen op betrouwbare informatie.

"We kunnen deze taak niet alleen overlaten aan enkele experts. Zelfs niet aan gezondheidswerkers en de overheid. Als we ons allemaal samen inspannen, belandt vaccintwijfel binnenkort bij de pokken en de polio. In de  geschiedenisboeken."

Over het boek

“De auteurs doen aan wat in het Engels ‘debunking’ heet: het ontmaskeren van desinformatie over vaccins, met wetenschappelijke feiten en een logische uitleg. Nu meer dan ooit moeten we bezorgd zijn over de impact van sociale media bij desinformatie in het algemeen, en in het bijzonder over vaccins. Dit boek komt daarom op tijd en geeft duidelijke inzichten hoe hiermee om te gaan.”

• Pierre Van Damme, vaccinoloog, Universiteit Antwerpen

“Marleen Finoulst en Wietse Wiels leggen glashelder uit waarom je laten vaccineren zowel van wijsheid als verantwoordelijkheidszin getuigt. Bovendien ontkrachten ze met logica en wetenschap de meest hardnekkige misverstanden en fabels.”

• Johan Braeckman, hoogleraar wijsbegeerte, Universiteit Gent

Auteurs

Wietse Wiels is neuroloog in opleiding aan het UZ Brussel en doctoraatsstudent aan de VUB.

Marleen Finoulst is naast arts hoofdredacteur van Bodytalk en Gezondheidenwetenschap.be. Zij is lid van de interfederale taskforce coronavaccinatie en de Vlaamse Vaccinatiekoepel.

Beide auteurs zijn respectievelijk bestuurslid en ondervoorzitter van de studiekring SKEPP.

Het boek wordt uitgegeven door uitgeverij ASP en is vanaf 11 maart online en in de boekhandel verkrijgbaar. Vaccineren is de nieuwe editie in de reeks De Skeptische Kijk, uitgegeven i.s.m. de studiekring SKEPP.

De auteurs zijn beschikbaar voor interviews. Voor meer informatie contacteer Nienke Roelants, [email protected] of woordvoerder VUB Sicco Wittermans.

GF
Sicco Wittermans