Als de trend zich doorzet, stijgt het aantal inschrijvingen aan de VUB dit academiejaar voor het eerst boven de kaap van 25.000

De inschrijvingscijfers aan de VUB stijgen in het academiejaar 2024-2025 al voor het 10de jaar op rij. Als het huidige groeiritme van 5,9 procent zich ook doorzet in de tweede inschrijvingsperiode, zullen de inschrijvingen aan de Brusselse universiteit voor het eerst in haar geschiedenis de 25.000 overschrijden. Het aantal generatiestudenten (studenten die zich voor het eerst inschrijven in het hoger onderwijs na hun opleiding secundair onderwijs) stijgt opnieuw met 5 procent tegenover vorig academiejaar. Opvallender nog is de sterke stijging, maar liefst 11 procent, van het aantal nieuwe niet-generatiestudenten in de bacheloropleidingen.

“Daarnaast is ook de verder toenemende internationale groep studenten aan de VUB opvallend, met 11,4 procent meer niet-Belgische studenten, waarvan een flink deel uit de ons omringende Europese landen”, zegt Sofie Daniëls, beleidsmedewerker van het VUB-Data Office. Deels heeft dat te maken met de internationale Brusselse context, een omgeving waar internationale studenten zich thuis voelen. “Ons succes bij die groep studenten heeft voorts te maken met onze Engelstalige basisopleidingen. Daar blijft vooral de bacheloropleiding Business Economics verder groeien, met meer dan 28 procent extra inschrijvingen tegenover vorig jaar, maar ook Social Sciences en Linguistics & Literature blijven heel wat extra studenten aantrekken.”

De ingenieurswetenshappen doen het goed met een groei van meer dan 20 procent bachelorstudenten, net als de opleiding tot burgerlijk ingenieur-architect (+11 procent). “Traditioneel doen onze al grotere opleidingen als psychologie (+9 procent) en rechten (+19 procent) het goed. Voorts zijn er minder bevolkte richtingen, zoals de bacheloropleiding Artificiële Intelligentie (+22 procent), die ook steeds meer studenten aantrekken.”

Verwacht wordt dat de stijging van het aantal inschrijvingen zich de volgende jaren nog verder door zal zetten. “Het aantal 18- tot 24-jarigen zal nog tot in 2033 stijgen, een verwachte groei van 13 procent op 10 jaar tijd”, zegt Daniëls. “Neem daarbij de toenemende participatiegraad in het hoger onderwijs, met steeds meer studenten die de stap zetten naar een opleiding in het hoger onderwijs, en je weet dat de groei nog niet ten einde is.”

De verhoogde instroom brengt echter nieuwe uitdagingen met zich mee, waaronder de druk op de beschikbare capaciteit van zowel faciliteiten als personeel. “De grenzen van de huidige infrastructuur en ondersteuning worden stilaan bereikt. Dat nodigt ons uit om creatief te zijn teneinde die groei in goede banen te leiden. De studenten fysiek op de campussen onthalen blijft zeer belangrijk maar er kunnen effectieve alternatieven worden gezocht voor massacolleges.”, zegt vicerector Nadine Engels. “Naast de logistieke uitdagingen blijft de focus van onze universiteit onverminderd liggen op het studierendement van haar studenten. Hoewel het aantal inschrijvingen stijgt, vertalen die cijfers zich nog niet altijd in even succesvolle studieprestaties. Het verbeteren van het studierendement is dan ook de belangrijkste prioriteit in het onderwijsbeleid van de universiteit.”

Om studenten te helpen hun academische doelen te bereiken, zet de VUB in op intensieve begeleiding, gerichte remediering en heroriëntatie waar nodig. “Die maatregelen moeten ervoor zorgen dat studenten de juiste ondersteuning krijgen om hun slaagkansen te verhogen”, aldus Engels. “Door proactief op te treden, streeft de universiteit naar een betere doorstroom en uiteindelijk naar een succesvolle afronding van de studie voor een zo groot mogelijke groep studenten. We blijven ons als universiteit inzetten om ons onderwijsaanbod te versterken, zodat de verhoogde instroom hand in hand kan gaan met kwalitatief hoogstaand onderwijs en een verhoogd studierendement.”

Frans Steenhoudt
Frans Steenhoudt Perscontact wetenschap en onderzoek