10 jaar VUB Fellowship netwerk: VUB stelt 23 nieuwe Fellows 2023 voor

Persuitnodiging inhuldigingsceremonie VUB Fellows: dinsdag 13 juni, 16u - Het Huis van het Hout, Waversesteenweg 950, 1050 Elsene

Vrijdag 9 juni 2023 – Op dinsdag 13 juni stelt de Vrije Universiteit Brussel (VUB) haar 23 nieuwe VUB Fellows van 2023 voor tijdens een officiële inhuldigingsceremonie. Ook de Fellows van 2020 en 2021 worden gevierd omdat zij nog geen officiële voorstelling kregen door corona. VUB Fellows zijn bedrijfsleiders, beleidsmakers, kaderleden, journalisten en andere maatschappelijk betekenisvolle personen die hun expertise gedurende minstens drie jaar delen met de universiteit, haar acht faculteiten en haar ziekenhuis. Vanuit hun eigen expertise, ervaring en netwerk worden de VUB Fellows door de universiteit en het UZ Brussel betrokken om de academische wereld en de ​ samenleving dichter bij elkaar te brengen.

Met 23 zijn ze, inspirerende persoonlijkheden die dit jaar de titel van VUB Fellow krijgen. Als VUB ambassadeurs zullen ze de komende drie jaar de filosofie van de instelling uitdragen in hun beroepsleven en de samenleving.

“Het aanstellen van Fellows is een traditie die we zijn gestart in 2012 onder het motto “Connecting academia and society”, het bouwen aan verbinding tussen universiteit en samenleving. Ondertussen zijn we 10 jaar verder en telt ons VUB Fellowship netwerk maar liefst 245 toonaangevende maatschappelijk betekenisvolle personen. Vanuit hun eigen professionele ervaring, kunnen deze persoonlijkheden en experts onze academici en studenten inspireren met ideeën en initiatieven, met als doel om het beter te doen in onze job, ons leven, de wereld. Hun bijdragen komen het onderzoek, de innovatie, het academisch onderwijs en de samenleving ten goede. Ze helpen ons om onze rol als Urban Engaged University nog beter in te vullen. ”, zegt VUB-rector Jan Danckaert.

VUB Fellows 2023

ARTS AND HUMANITIES FELLOWS

• Tom Naegels, schrijver
  • Willem Bongers-Dek, directeur DeBuren

ENGINEERING FELLOWS

• Dirk Roosendans, afdelingshoofd Process Safety Expertise & Integrity Management bij Total
  • Simon De Boeck, burgemeester CD&V Gooik

PSYCHOLOGY AND EDUCATIONAL FELLOWS

• Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder GO!

LAW AND CRIMINOLOGY FELLOWS

• Axel Desmedt, bestuurslid van het BIPT (Belgisch Instituut Postdiensten en Telecommunicatie)
  • Olivier Slosse, korpschef politiezone Brussel-Noord

• Ingrid De Jonghe, founder TEJO

Story image

Programma inhuldigingsceremonie

Op dinsdag 13 juni stelt de VUB haar 23 nieuwe VUB Fellows van 2023 voor tijdens een officiële inhuldigingsceremonie. Ook de lichtingen van 2020 en 2021 worden voorgesteld. VUB Ere-Fellow Erhan Demirci is host van de avond.

16u

• Welkomstwoord door Jan Danckaert, Rector VUB
  • Keynote door Hugo Thienpont, University Fellowship Coordinator en Vicerector Innovatie & Valorisatie
  • Officiële inhuldiging Fellows lichting 2023
  • Voorstelling van Fellows lichtingen 2020 en 2021
  • Slotwoord door Karsten De Clerck, voorzitter van de raad van bestuur van de VUB en VUB Ere-Fellow

Wij nodigen de pers graag uit om de inhuldigingsceremonie van de VUB Fellows bij te wonen. Bent u graag van de partij of wenst u een interview met één van de Fellows? Graag een seintje voor maandag 12 juni via [email protected] .

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck Woordvoerder en algemeen perscontact