VUB’ers krijgen belangrijke Europese subsidies voor grensverleggend onderzoek

Drie VUB-onderzoekers krijgen van Europa een ERC-Starting Grant ter waarde van anderhalf miljoen euro, waarmee ze vijf jaar lang onderzoek kunnen doen. Met de Grants wil Europa baanbrekende research ondersteunen in verschillende wetenschappelijke domeinen, van bio- en natuurwetenschappen, tot sociale en menswetenschappen. De financiering maakt deel uit van het Horizon Europe programma van de EU.

Doris Vandeputte krijgt een Grant voor haar project CoRe Defense: fortifying the resident gut microbiota’s colonization resistance to combat intestinal bacterial infections. Volgens Vandeputte is er een paradigmashift nodig waarbij we niet meer uitsluitend op antibiotica rekenen voor het bestrijden van potentieel levensbedreigende gastro-intestinale bacteriële infecties, maar middelen moeten zoeken waarmee de eigen darmmicrobiota zichzelf beschermt tegen het binnendringen van die schadelijke micro-organismen.

Met zijn project ​ AFROPRESS - Recovering Global Exchanges from Sub-Saharan Africa’s Cultural and Political Magazines in the Age of Black Internationalism, 1918-68 wil Cedric Van Dijck het belang onderzoeken van literaire en culturele tijdschriften in Afrika ten zuiden van de Sahara (meer specifiek in Congo-Brazzaville, de Democratische Republiek Congo, Oeganda, Zuid-Afrika en Madagaskar) in de periode van na de Eerste Wereldoorlog tot in 1968. Zulke tijdschriften maakten contact over landsgrenzen heen mogelijk en speelden zo een cruciale rol bij het teweegbrengen van politieke en culturele verandering. Toch wordt hun belang als historische bron vaak schromelijk onderschat. Enerzijds dreigt een deel van die bronnen te verdwijnen, anderzijds werden recent een aantal bronnen gedigitaliseerd en kunnen die nu voor het eerst ontsloten worden voor onderzoek. AFROPRESS zal een team samenstellen met de nodige expertise ter zake en interviews met historische actoren combineren met onderzoek in diverse nationale en particuliere archieven in Europa en Sub-Sahara Afrika.

Diete Humblet ten slotte krijgt een ERC Grant voor haar project CAGED - Ageing in the Carceral Environment: The Existential Dimensions, met als centrale vraag of, en hoe, mensen in de gevangenis zinvol ouder kunnen worden en welke randvoorwaarden daarvoor vervuld moeten worden. Humblet wil met haar project twee academische disciplines met elkaar verbinden, de gerontologie (de multidisciplinaire studie van het ouder worden) en de penologie (over fenomenen als straf en opsluiting).

De ERC, in 2007 opgericht door de Europese Unie, is de belangrijkste Europese financieringsorganisatie voor excellent grensverleggend onderzoek. Het financiert creatieve onderzoekers van alle nationaliteiten en leeftijden voor projecten in heel Europa.

Frans Steenhoudt
Frans Steenhoudt Perscontact wetenschap en onderzoek