VUB, UZ Brussel, Green Energy Park en Ghelamco openen Nexus datacenter in Zellik

Op dinsdag 7 mei openden de VUB, het UZ Brussel, Green Energy Park Vzw en Ghelamco het eerste “sustainable by design” datacenter op het terrein van het Researchpark in Zellik. Het datacenter met driedubbele certificatie (Uptime Tier III, BREEAM Excellent, EDGE Advanced) vormt de hoeksteen van het CO2-neutrale multi-energiegrid en is een baken in de hernieuwbare energie-gemeenschap. Naast de servers van het UZ Brussel en de VUB is er in het datacenter ook plaats voor de nieuwe Vlaamse supercomputer van de allerlaatste generatie. Deze Tier 1 supercomputer zal in 2025 in gebruik genomen worden, en dient om zeer complexe en grote hoeveelheden data te kunnen verwerken, zoals bijvoorbeeld bij klimaatmodellen, het ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen en AI toepassingen. De krachtige machine zal ter beschikking staan van alle Vlaamse onderzoekers en onderzoeksinstellingen. Evenals onderwijs-, zorg- en overheidsinstellingen is er in het datacenter ook ruimte voor verschillende innovatieve (inter-)nationale bedrijven.

Het ca. 10.000 m² grote gebouw verdeeld over 9 bouwlagen is uniek in België. Het ontwerp is gericht op maximale energie-efficiëntie. De energie die gebruikt wordt, heeft 100% hernieuwbare oorsprong en wordt gedeeltelijk lokaal opgewekt. Daarnaast wordt de warmte van de servers gerecupereerd, wordt regenwater gebruikt voor koeling en maakt het gebouw gebruik van circulaire materialen.

/
Jan Danckaert, rector van de VUB: “De VUB ondersteunt samen met UZ Brussel de ontwikkeling van het Research Park Zellik eco-systeem de Vlaamse ambitie om onze leiderspositie als innovatieve regio te versterken. Nexus is daartoe als meest duurzame datacenter van ons land een volgende stap.”
Story image

Olivier Naeyaert, algemeen beheerder van het UZ Brussel: "Het Nexus datacenter, een state-of-the-art faciliteit, biedt een uitstekend fundament voor de almaar toenemende behoefte aan ICT en data in het UZ Brussel en bij uitbreiding andere ziekenhuizen, vandaag en morgen. In de toekomst worden deze aspecten immers alleen maar belangrijker. Een solide infrastructuur die aan onze noden kan voldoen, is essentieel voor ons als universitair ziekenhuis om aan onze opdrachten op vlak van zorg, onderzoek en onderwijs te kunnen voldoen."
Story image
Michael Gheysens, Ghelamco Managing Director Belgium: “Dankzij de samenwerking met GEP VZW, VUB en UZ Brussel kan Ghelamco met trots de opening van zijn eerste datacenter aankondigen. Als resultaat van een nauwe samenwerking met de partners en stakeholders is dit het eerste werkelijk Sustainable By Design datacenter in onze regio. Naast duurzaamheid, doorgedreven innovatie en vooruitstrevende technische keuzes overstijgt dit state-of-the-art project de geldende normen in de industrie en stelt het nieuwe standaarden voor toekomstbestendige data-infrastructuur.”
Koen Van Elsen, burgemeester van de gemeente Asse: "Een investering in  kennis en onderzoek levert altijd de grootste maatschappelijke rente op."

Foto's door Wouter @ SayCheese.be

Koen Stein
Koen Stein Perscontact wetenschap & innovatie

Green Energy Park

Green Energy Park vzw is opgericht in een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel en het Universitair Ziekenhuis Brussel.

Als strategisch Proeftuincentrum, gelegen in het Researchpark van Zellik, stimuleert Green Energy Park vzw de samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, overheden en eindgebruikers door hen unieke proeftuinen of living labs aan te bieden waar ze hun innovatieve ontwikkelingen kunnen testen en verfijnen in een realistische omgeving. Met deze proeftuinen en haar kennis-, expertise- en opleidingscentrum wil Green Energy Park vzw de brug vormen tussen onderzoek en economie.

Green Energy Park vzw legt haar focus in drie domeinen: “Energie en klimaat”, “Gezondheid”,   en “Platformtechnologieën”.

www.greenenergypark.be

Vrije Universiteit Brussel

www.vub.be

Universitair Ziekenhuis Brussel

Het Universitair Ziekenhuis Brussel is een universitair ziekenhuis met meer dan 4.100 medewerkers. Het is verbonden aan de faculteit Geneeskunde en Farmacie van de Vrije universiteit Brussel op de Brussels Health Campus in Jette. Met 721 ziekenhuisbedden is het jaarlijks goed voor 30.779 opnames van patiënten uit binnen- en buitenland, 412.246 raadplegingen (excl. spoed) en 78.840 patiënten op spoed. Zijn filosofie is gebaseerd op drie principes: Nederlandstalig, pluralistisch en sociaal. Als universitair ziekenhuis heeft het ook een opleidingsopdracht en voert het wetenschappelijk onderzoek uit.

www.uzbrussel.be

Ghelamco

Ghelamco is een internationale toonaangevende vastgoed investeerder en ontwikkelaar.

De stedelijke gemengde vastgoedprojecten van Ghelamco lokaliseren zich op visibele en strategische locaties ,en bestaan hoofdzakelijk uit kantoren, residenties, life sciences, retail en leisure.

Ghelamco past voor haar projecten de hoogste normen en standaarden toe, en is hierbij steeds op zoek om haar projecten duurzamer, slimmer en gebruiksvriendelijker te maken. Zo bereikt Ghelamco een perfecte symbiose tussen duurzaamheid, esthetiek, technische uitmuntendheid en commerciële slaagkracht.

Door de internationale aanwezigheid van Ghelamco en het succesvol opgebouwd track-record heeft Ghelamco door de jaren een sterk gereputeerd klantennetwerk opgebouwd. Door deze internationale aanwezigheid loopt Ghelamco steeds voorop op inter- en nationale markttendensen.

www.ghelamco.com