VUB-Ugent Spinoff Sentometrics sluit deal met Financial Times

Story image

De VUB-Ugent spinoff Sentometrics werkt samen met grote mediagroepen in binnen- en buitenland, in België in de eerste plaats met het persagentschap Belga en vanaf nu ook met de Financial Times. Het bedrijf past eigen ontwikkelde AI toe op nieuwsdata om – vooral – financiële instellingen en de overheid relevante en doelgerichte input te geven over hun eigen klanten en leveranciers. Sentometrics houdt daarbij nauwlettend in de gaten of die bedrijven duurzaam werk leveren, sociaal verantwoord bezig zijn en zich laten leiden door good governance.

Het ultieme doel is om de klanten de gemoedsrust te geven dat zij tijdig de informatie krijgen uit het nieuws om zo betere financiële beslissingen te maken. “Je kan het vergelijken met het zoeken naar een speld aan waardevolle informatie in een hooiberg aan nieuwsdata”, zegt Sentometrics CEO en VUB-professor Kris Boudt. “Die signalen of gebeurtenissen worden door de machine uit de pers gehaald en daarna geschaald naar impact of belang. Hun relevantie wordt ten slotte nog nagekeken door experten, journalisten in ons geval. Met die informatie gaan onze klanten dan aan de slag bij hun beslissingen.”

Sentometrics kreeg recent een Innovative Starters Award van Innoviris, het Brusselse agentschap voor technologie en innovatie, ter waarde van een half miljoen euro. Eerder haalde het bedrijf ook al 300.000 euro groeikapitaal op bij enkele belangrijke spelers uit de financiële wereld en de mediasector.

“Een interessante case om te illustreren waar we mee bezig zijn, is Van Hool”, zegt Boudt. “Al jaren werd het bedrijf in de pers opgevoerd als een betrouwbaar en solide onderneming, met tal van kwaliteiten. Tot in 2009 hier en daar signalen opdoken over de ouderdom van de bedrijfsvoerders, met titels als Een bus vol oude mannen, een artikel in Trends. Daarna verschenen artikels in de pers over de opvolging binnen het bedrijf en mondjesmaat veranderde de toon. Met het gekende resultaat. Zonder het over de kern van de zaak te hebben – ik gebruik Van Hool hier enkel als illustratief voor de signalen die terug te vinden zin in de media - maar dat soort evolutie kunnen wij bijna voorspellen…”

Sentometrics haalt haar nieuwsgegevens onder een langdurige tekst- en datamininglicentie die een eerlijke vergoeding aan de mediasector garandeert. “We zijn geen zweetdieven, zoals andere dataminingbedrijven soms genoemd worden”, benadrukt Boudt. “Recent maakten we nog een deal met de Financial Times en met het Oostenrijkse persagentschap APA, waardoor we ook hun aanbod zullen kunnen gebruiken. Met onze algoritmes zetten we op een duurzame manier de nieuwsgegevens om in bedrijfsinformatie, die geïntegreerd kan worden in de workflow van onze klanten.”

Meer info:

Professor Kris Boudt +32 496 90 37 38