VUB creëert bewustwording rond online geweld tegen vrouwen

Op maandag 25 maart organiseren de Vrouwenraad, de koepelorganisatie voor verenigingen die zich inzetten voor gelijke kansen tussen v/m/x, en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) de studienamiddag ‘Gender en online geweld tegen politici’. Dit vindt plaats naar aanloop van de federale en nationale verkiezingen. Online geweld is kwetsend, beangstigend en demotiverend. Het remt vrouwelijke politici in hun functioneren en ambities en het is een reden voor vrouwen om geen politiek mandaat (meer) op te nemen of om de politiek te verlaten.

‘Gender en online geweld tegen politici is een open gastcollege van het vak ‘Politieke partijen en verkiezingen’ van prof. dr. Silvia Erzeel en het vak ‘Bestuur en beleid’ van prof. dr. Didier Caluwaerts. Er komen verschillende vrouwelijke academici aan het woord. Zo is dr. Liza Mügge (Universiteit van Amsterdam) de keynote spreker en licht Silvia Erzeel (VUB-onderzoeksgroep DFUTURE) haar recente onderzoek toe. Het doel van de studienamiddag is om de collectieve bewustwording te bevorderen.

Ook politieke partijen hebben heel wat sleutels in handen. Daarom zijn er doorheen de namiddag verschillende getuigenissen van vrouwelijke politici te zien en te horen en vindt er een panelgesprek met vertegenwoordigers van de politieke partijen plaats. Tijdens het gesprek peilt men naar maatregelen die politieke partijen intern en extern nemen om tot een geweldvrije politieke omgeving te komen. De sprekers zijn Nadia Naji (Groen), Lise Vandecasteele (PVDA), Tess Minnens (Open VLD), Hannelore Goeman (Vooruit), Kathleen Depoorter (N-VA) en Mathilde Vermeire (CD&V). Het gesprek wordt in goede banen geleid door Robin Devroe (UGent & VUB, onderzoeksgroep DFUTURE).

De studienamiddag vindt plaats tijdens de weKONEKT-week. Als urban engaged university willen de VUB, de ULB en de EhB in samenwerking met de universitaire gemeenschappen en partners studenten verbinden met de rijkdom, complexiteit en schoonheid van Brussel. Dit vertaalt zich in een breed aanbod aan lessen, excursies, workshops en andere (les)activiteiten in en met Brussel.

Tickets zijn gratis via deze link te verkrijgen.

Programma

• Keynote Liza Mügge (Universiteit van Amsterdam): “Geweld tegen vrouwen in de politiek: consequenties en omgang strategieën”
  • Silvia Erzeel (VUB) licht haar recent onderzoek met Anne Van Bavel en Karen Celis toe over “Gender en online geweld tegen politici in België”
  • Kopstukkendebat
    • panelgesprek met vertegenwoordigers van de politieke partijen. Tijdens dat gesprek peilen we naar de maatregelen die politieke partijen – intern en extern – nemen om tot een geweldvrije politieke omgeving te komen. ​ Nadia Naji (Groen), Lise Vandecasteele (PVDA), Tess Minnens (Open VLD), Hannelore Goeman (Vooruit), Kathleen Depoorter (N-VA) & Mathilde Vermeire (CD&V) zijn de deelnemers aan dat panelgesprek, Robin Devroe (UGent & VUB, onderzoeksgroep DFUTURE) zal modereren.
  • Tussendoor videogetuigenissen van vrouwelijke politici
    • politici die hier aan bod komen zijn: Hafsa El-Bazioui (Groen), Katia Segers (Vooruit), An Capoen (N-VA), Meryame Kitir (Vooruit), Goedele Liekens (Open VLD), Eva De Bleeker (Open VLD), Lise Vandecasteele (PVDA) & Nawal Farih (CD&V)

Praktische info

Maandag 25 maart 2024