VUB-klas van 2024 studeert af op Grote Markt in Brussel

Graduation ceremonie in samenwerking met ULB, Haute École Francisco Ferrer, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel en Stad Brussel

Zondag 6 oktober 2024 – Vandaag werd het startschot gegeven voor de graduation ceremonies van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) op de Grote Markt in Brussel, een bijzondere plaats die symbool staat voor de verbondenheid tussen de universiteit, haar studenten en de stad. De VUB wuift meer dan 2000 masterstudenten uit in het bijzijn van hun familie en vrienden. Vanop het balkon van het Brusselse Stadhuis worden ze gelauwerd om hun inzet en het behalen van een diploma, de bekroning van hun universitaire carrière. Na de ceremonie op de Grote Markt zetten de studenten hun viering verder op de Kunstberg.

Drie dagen lang staat de Grote Markt in Brussel in het teken van de VUB-afstudeerceremonies. Om de beurt zwaaien de acht faculteiten, het Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding, BSoG en BRUFACE hun studenten uit onder een luid applaus.

Bij elke ceremonie spreken enkele prominente sprekers de afstuderende masters toe. Onder hen de rector of een vicerector, de decaan van de faculteit, enkele VUB-alumni en de Brusselse Schepen van Nederlandstalig Onderwijs, Anaïs Maes. Ze inspireren de studenten om zich, ook na hun studies, blijvend te engageren voor een betere wereld door te kiezen voor een maatschappelijk zinvolle carrière. Daarnaast volgt ook de bekendmaking van de laureaten en worden enkele prijzen uitgedeeld.

Na de viering wordt de lichting van 2024 uitgenodigd in Plein Publiek BXL, een unieke locatie op de Kunstberg in Brussel. Samen met hun genodigden heffen ze er het glas op het behalen van hun universitaire diploma.

"De week van de proclamaties is een emotioneel moment dat Brussel ontegensprekelijk positioneert als een kennispool”, benadrukt Philippe Close, burgemeester van de Stad Brussel. “Want de Smart City is niet alleen een stad van technologie, het is ook een stad van creativiteit en innovatie. En het verwelkomen van deze duizenden studenten op één van de mooiste pleinen van Europa is ook een manier om hun kennis te vieren, wat van de Stad Brussel een echte kweekvijver voor talent maakt.”

Voor Anaïs Maes, Schepen van Nederlandstalig Onderwijs, "beginnen studenten aan de VUB niet alleen aan een nieuw hoofdstuk in hun leven, ze worden ook ambassadeurs van Brussel. Ze hebben niet alleen kennis opgedaan, maar ze hebben ook de diversiteit en waarden van onze stad omarmd en zijn kritische wereldburgers geworden, klaar om een verschil te maken in de wereld.”

“Als Urban Engaged University is verbinding met onze hoofdstedelijke omgeving van het allergrootste belang”, zegt VUB-rector Jan Danckaert. “We zijn dan ook ontzettend blij dat we die band opnieuw in de verf kunnen zetten door onze afgestudeerden te proclameren op de Grote Markt. We willen dat onze afgestudeerde masterstudenten ambassadeurs worden en blijven van onze universiteit en van alles waar de VUB voor staat, en natuurlijk ook van de stad Brussel. We rekenen erop dat onze afgestudeerden als vrije geesten en als kritische denkers  zullen bijdragen aan een meer duurzame en meer rechtvaardige wereld.”

Na de ceremonies van de VUB, volgen nog de afstudeermomenten voor de studenten van de Université libre de Bruxelles, de Haute École Francisco Ferrer en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel. In totaal zullen de afstudeerfestiviteiten van de vier instellingen een week duren, van 6 tot 13 oktober.

Story image

Het programma van de VUB-afstudeerceremonies

Faculteit

Spreker

Zondag 6 oktober 10-12u

Social Sciences - Sociale Wetenschappen

Eline Vanlancker

Zondag 6 oktober 12-14u

Toegepaste Economische Wetenschappen, Handelsingenieur, Business & Technology, International Business

Karl Meesters

Arno Bouwens

Dinsdag 8 oktober 11-14u

VUB BRUFACE & ULB Engineering

Meer info of zelf een bezoek brengen aan de VUB-graduations?

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck Woordvoerder en algemeen perscontact (beschikbaar op maandag, dinsdag en woensdagvoormiddag)