VUB en partners lanceren nationaal debatproject 'CTRL-SHIFT-DELETE' over vijf maatschappelijke vraagstukken

Vanaf 3 oktober slaan Mensen & Wetenschap, de Vrije Universiteit Brussel (VUB), het Humanistisch Verbond en de OSB-VUB de handen in elkaar voor het nieuwe project 'CTRL-SHIFT-DELETE'. In verschillende Vlaamse steden gaan wetenschappers en experts samen met burgers in dialoog over vijf maatschappelijke kwesties: democratie, energie, genetica, pensioenen en het gevangeniswezen. Onder de sprekers ook enkele VUB-kleppers zoals Christoph Bush (alumnus/Hannah Arendt Instituut) en Patrick Deboosere (prof. emeritus /demograaf).

Het project staat symbool voor een frisse, kritische kijk op de hedendaagse uitdagingen en biedt een platform voor constructieve gesprekken.

Bart Libbrecht, coördinator van Mensen & Wetenschap, legt uit waar de titel 'CTRL-SHIFT-DELETE' voor staat: “Een computer is een opeengestapelde geschiedenis van fraai en minder fraai gebruik. Iedere gebruiker van een computer drukt vroeg of laat de volgende combinatie van toetsen in: CTRL-SHIFT-DELETE. Daarmee ruimt hij de browsergeschiedenis op en ligt de toekomst opnieuw open. CTRL-SHIFT-DELETE is een metafoor voor een samenleving die haar uitdagingen aanpakt en vroeg of laat CTRL-SHIFT-DELETE induwt om hoofd- en bijzaak van elkaar te scheiden.”

De reeks van 25 panelgesprekken wil maatschappelijke discussies aanwakkeren en oplossingen verkennen zonder pretentie om deze definitief op tafel te leggen.

Johan Braeckman, mede-initiatiefnemer van het project, benadrukt het belang van visie: “Een totalitaire aanpak met onderdrukking en geweld kan werken, een meer pacifistische en democratische ook. Welk politiek systeem men ook verkiest, er is een visie nodig op de verdeling van beschikbare middelen, op de nood aan energie, op de omgang met wetsovertredingen, op de mogelijkheden die wetenschap en technologie ons bieden, enzovoort. Een maatschappij zonder werkzame antwoorden op de vragen die dit alles oproept, flirt met de chaos en de ondergang.”

Met 'CTRL-SHIFT-DELETE' willen de organisatoren een debatcultuur bevorderen waarin wetenschap, expertise en de stem van de burger samenkomen. Op verschillende locaties in Vlaanderen zullen burgers en experten samen zoeken naar nieuwe inzichten en mogelijke oplossingen voor de complexe vraagstukken van onze tijd.

“We vragen experts uit de universiteit en de praktijk om ons te informeren en hun visie uit de doeken te doen. Maar we hopen ook op participatie en wisselwerking met de aanwezige ‘leken’. Het is de bedoeling dat zij mee nadenken en discussiëren over het thema van de avond.” , besluit Johan Braeckman.

Meer informatie & tickets:

Interview Johan Braeckman:

"Burgers die klagen kunnen zelf in de politiek stappen of mee het debat voeren."
Filosoof Johan Braeckman over de lezingenreeks CTRL SHIFT DELETE: "Informeer jezelf en kom de experts tegenspreken. Wie weet nemen ze jouw ideeën wel over."
Vrije Universiteit Brussel

Sam Jaspers