Kunsten- en wetenschapsfestival CurieuCity maakt debuut in Molenbeek

CurieuCity is een nieuw kunsten- en wetenschapsfestival dat dit jaar neerdaalt in Brussel. 4 weekends op 4 verschillende locaties, met als eerste halte: Molenbeek - 3 tot 5 mei 2024. Het festival biedt een hele reeks boeiende wetenschappelijke en artistieke activiteiten die je de stad van de toekomst doen ontdekken. En dat helemaal gratis!

Story image

De organisatoren willen met dit festival het wetenschappelijk karakter van universiteiten combineren met de ervaringsgerichte impact van kunst, pedagogie en sociaal-cultureel handelen. Elke editie van het festival behandelt een onderwerp geïnspireerd door de realiteit van de buurt waarin het plaatsvindt.

CurieuCity wil op een duurzame en participatieve manier belangstelling wekken voor wetenschap door het hele jaar door samen met lokale gemeenschappen en scholen projecten op te zetten. Bewonder enerzijds de artistieke werken, maar maak ook kennis met wetenschappers aan de hand van diverse activiteiten. Kinderen kunnen deelnemen aan workshops waar ze hun eigen legostad bouwen en analyseren met AI om de impact van steden op het klimaat te begrijpen. Jongeren kunnen leren over de anatomie van planten en concerten meevolgen waar de planten zingen. Ontdek tentoonstellingen over voedselproductie in de stad. Bekijk foto's en documentaires over migratie en multiculturaliteit. Geniet van dit en vele andere nieuwe ervaringen, wandelingen en voorstellingen tijdens deze eerste editie.

Wetenschap toegankelijk maken voor de Brusselaars! Dat is het doel van CurieuCity, in samenwerking met organisaties die al een band hebben met de lokale bevolking, met behulp van topwetenschappers en kunst om onze emoties te prikkelen. Ik ben blij dat Innoviris nog steeds koploper is in het vinden van nieuwe formules om vooral jongeren, gezinnen en vrouwen - maar eigenlijk iedereen - bewust te maken van de schatten die de wereld van de wetenschap herbergt", aldus de Brusselse staatssecretaris voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Het festival is uniek in zijn soort. Het biedt namelijk een centrale plek aan de buurtbewoners en scholen: “We willen vermijden dat het festival slechts één weekend in de wijk 'landt'. Om onze participatieve aanpak op termijn te verankeren, werken we samen met sociale actoren, scholen en organisaties om zoveel mogelijk drempels weg te werken en activiteiten op maat van de Brusselse jeugd te ontwikkelen ". - Helga Baert, festivalcoördinator (VUB) ​

Het project, een samensmelting van 2 zeer verschillende werelden – kunst en wetenschap - is een initiatief van Innoviris (het Brussels instituut voor Onderzoek en Innovatie) en wordt georganiseerd door zuster-universiteiten ULB en VUB en hun artistieke partner OHME. Om de jongerendoelgroep nog beter te bereiken, ontwikkelt het consortium, in samenwerking met de VGC, een educatief voortraject voor scholen.

"Met dit soort initiatieven willen we wetenschappelijk inzicht en sociale betrokkenheid bevorderen bij jongeren uit kansarme milieus en, bij uitbreiding, hun families en het grote publiek. De wetenschapsweekends van CurieuCity stimuleren de interactie tussen wetenschap en maatschappij, wat perfect past bij onze missie: zoveel mogelijk jongeren warm maken voor opleidingen en carrières in STEM". - Stefaan Sonck Thiebaut, Managing Director van Innoviris, de overheidsinstelling die onderzoek en innovatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest financiert.

De eerste editie, die plaatsvindt in de buurt van het Weststation in Molenbeek, voorziet een boeiend programma boordevol optredens, tentoonstellingen en workshops voor jong en oud. Stuk voor stuk activiteiten die de nieuwsgierigheid en verwondering wekken over alles wat ons omringt. "Ons doel is om buurtbewoners, kinderen en jongeren een uitgebreid inzicht te geven in de verschillende (wetenschappelijke) disciplines en hen aan te moedigen creatief en kritisch te denken. Op die manier willen we wetenschap voorstellen als een 'gereedschapskist' om te bouwen aan een betere gemeenschappelijke toekomst". - Julie De Saedeleer, coördinator van het departement Inforsciences aan de ULB.

"We willen een stimulerend programma ontwikkelen, gebaseerd op het idee dat kunst in combinatie met wetenschap mensen kan aansporen om te innoveren en creatief te denken. – OHME, artistiek partner van het festival.

www.curieucity.brussels

Elke editie van het festival behandelt een onderwerp geïnspireerd door de realiteit van de buurt waarin het plaatsvindt. Zo gaat het festival in Sint-Gillis over het leven in Moeras Wiels en het waterbeheer in de wijk, terwijl in de Marollen de focus ligt op mensen en de rol van (gevechts)sport in sociale cohesie.

Beleef CurieuCity dit jaar op deze locaties:  ​

• 3-5 Mei 2024 - Weststation + Park Ouest
  • 27-29 September 2024 - Moeras Wiels + St-Antoniuswijk St-Gillis
  • 11-13 Oktober 2024 - Kanaalzone Molenbeek
  • 29-30 November & 1 December 2024 – Marollen

Persuitnodiging

Wij nodigen u van harte uit voor een rondleiding tijdens de opening van het festival - vrijdag 3 mei om 13.30 uur.

Verzamelpunt: Westpark site, Alphonse Vandenpeereboomstraat 31, 1080 Molenbeek – voor het paviljoen.

ULB : Sandra Splouchal – [email protected] – 0472 36 85 37

VUB : Helga Baert - [email protected] – 0497 88 53 88