Internationaal congres verenigt abortushulpverleners van heel de wereld

Op 20 en 21 september komen abortusartsen, hulpverleners en onderzoekers van heel de wereld samen voor de 15de editie van het FIAPAC congres aan de VUB in Brussel. FIAPAC is de internationale federatie van professionele abortus- en contraceptiehulpverleners. De federatie ondersteunt abortushulpverleners wereldwijd en brengt hen in verbinding via webinars en een tweejaarlijks congres. Het thema van deze editie is “Building the Case for Reproductive Choice”.

Met meer dan 500 deelnemers, meer dan 50 sprekers uit evenveel verschillende landen en zo’n 130 ingediende abstracts, belooft het een bijzonder boeiende editie te worden. Tijdens FIAPAC ligt de focus op kwalitatief hoogstaande abortuszorg, delen van nieuwe wetenschappelijke inzichten en vooral leren van elkaar. Abortus is hoe dan ook een hot topic. Kijk naar de Verenigde Staten, waar het abortusdebat de verkiezingsstrijd tussen Kamala Harris en Donald Trump domineert.

"Ook in Europa beweegt er één en ander", zegt Nausikaä Martens van de VUB en voorzitter van FIAPAC. "Landen als Denemarken, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Noorwegen en Zweden zetten volop in op een progressieve wetgeving omtrent abortus. In België laait het debat rond een nieuwe abortuswet weer op na de publicatie van een wetenschappelijk expertenrapport met 25 aanbevelingen, waaronder de uitbreiding van de zwangerschapstermijn voor een abortus en het afschaffen van de verplichte wachttijd van 6 dagen. Voer voor interessante sessies en discussies tijdens het congres."
"In Nederland ligt de termijn voor een zwangerschapsafbreking op 22 weken, en geldt sinds vorig jaar een flexibele wachttijd bij abortus. Dat houdt in dat de cliënt in samenspraak met de abortusarts bepaalt hoeveel bedenktijd je nodig hebt om tot een weloverwogen besluit te komen. Dit kan 0 dagen zijn, maar ook 10 dagen als dat nodig is." zegt Raïna Brethouwer, voorzitter van het Nederlands Genootschap van Abortusartsen (NGvA).

Ook het thema contraceptie komt uitgebreid aan bod tijdens FIAPAC. Wat doet hormonale anticonceptie écht met je lijf, hoe counsel je over ‘natuurlijke anticonceptiemiddelen’, welke rol spelen sociale media en Artificiële Intelligentie in de keuze van anticonceptie, en hoe zit het met de nieuwe anticonceptiepil zonder hormonen, die momenteel in Moldavië wordt getest?

In de slotsessie op zaterdag krijgen VUB'ers Dr. Anne Verougstraete en Prof. Em. Jena-Jaques Amy een "pro-choice life achievement award" uitgereikt door FIAPAC met de steun van VUB.

Meer informatie over het congres: https://fiapac.org/en/program/24/Program2024/

Bekijk hier het volledige programma.

Info en contact

-Nausikäa Martens, voorzitter FIAPAC:

email: nausikaa.martens@vub.be tel: +32 494789851

-Karin Brandell, spreker uit Zweden (ENG):

email Karin.brandell@ki.se ​ tel: +46 730735568

-Raïna Brethouwer, voorzitter van de NGvA, abortusart en FIAPAC-boardmember:

voorzitter@ngva.net

GF